Taivalkunnan kylät ry vuosikertomus 2015

Yhdistyksen toiminta-alueena on koko Taivalkunta koostuen seuraavista kylistä: Taipale, Kohmala, Kennola, Vastamäki, Memmola, Kassila, Haapaniemi, Kontaa, Lukkila ja Kärjenmaa.

Yhdistyksen tarkoituksena on toimia Taivalkunnan asukkaiden ja yhteisöjen yhteistyöelimenä pyrkimyksissä parantaa edellä mainituilla alueilla vakituisesti tai vapaa-aikanaan asuvien ihmisten hyvinvointia.

Yhdistyksen tarkoituksena on kannustaa toiminta-alueensa asukkaita yhteistoimintaan kotiseutunsa kehittämiseksi sekä kehittää yhteistyötä toiminta-alueensa päättäjien ja viranhaltijoiden kanssa kylien kehittämisessä ja kylien asukkaiden hyvinvoinnin parantamisessa. Tarkoituksena on verkostoitua muiden vastaavien tahojen ja maaseudun kehittämisorganisaatioiden kanssa.

Vuosi 2015 oli vilkas toiminnan vuosi ja toiminta kulki tiedostetusti kohti sovittuja päämääriä.

Hallinto

Taivalkunnan kylät ry:n hallitukseen 2015 ovat kuuluneet puheenjohtaja Olli Sorva, varapuheenjohtaja Tomi Teuho-Markkola, sihteeri Minna Mäkinen, taloudenhoitaja Anja Mattila ja muut jäsenet Veijo Hynninen, Elina Järvinen, Teemu Lehtimäki, Terhi Leskinen sekä Tiina Stenvik.

Toiminnantarkastajana kaudella 2015 toimi Sisko Sorva ja hänen varahenkilönään Leena Myllyntausta.

Taivalkunnan kylät ry:n kevätkokous pidettiin 13.5.2015 ja syyskokous 18.11.2015. Patentti- ja rekisterihallitus hyväksyi Taivalkunnan kylät ry:n sääntömuutokset 9.10.2015.

Hallituksen kokoukset ja edustukset

Taivalkunnan kylät ry:n hallitus piti vuonna 2015 omia kokouksiaan viisi kertaa. Kokousten yhteishenki oli hyvä ja niinpä asioita saatiin eteenpäin vauhdilla ja aikaa oli paneutua myös tulevaisuuden toimintaan ja kehitysnäkymiin.

Kyläyhdistyksen edustaja oli paikalla Nokian lukiolla 12.5.2015 järjestetyssä kouluverkkoselvityksessä ja samoin 9.6 olleessa ”jatkotilaisuudessa”.

Kaupunki jakoi tietoa yhdistyksille ja järjestöille 30.9.2015 Kerholassa pidetyssä järjestöillassa, jossa yhdistyksemme edustajana paikalla oli puheenjohtajamme.

Nokian Kylien yhteistapaamiset olivat myös meiltä vahvasti edustettuina.

Aloitteet ja vetoomukset

Kyläyhdistyksemme teki Taivalkunnantiestä kuntalaisaloitteen Ely-keskukselle, Nokian kaupungille ja Pirkanmaan liitolle. Aloitteessa oli vankat perusteet tien saamiseksi liikennemäärän ja kaikki liikennemuodot huomioiden turvallisen liikennöinnin edellyttämään kuntoon. Aloitteen allekirjoittivat myös Sarkolan Kylät ry ja Nokia River Golf ry.

Taivalkunnan koulun vanhempainyhdistys teki vetoomuksen kaupungin kasvatus- ja opetuslautakunnalle koulun säilyttämisen puolesta. Taivalkunnan Kylät ry oli vetoomuksen toinen allekirjoittaja.

Nokian kyläyhdistysten yhteistapaamiset

Taivalkunnan kylät ry isännöi Nokian kylien yhteistapaamisia, jotka pidettiin 24.2 ja 26.5 kylämme koululla. Koollekutsujana paikalla oli elinkeinopäällikkö Henry Moisio sekä Nokian kylistä oli edustajat paikalla. Yhteistoimintateemoina olivat tulevat Messut Nokialla tapahtuma ja yhdistyksemme puheenjohtajan aloitteesta kylien kotisivujen täydellinen uudistus ja ajantasaistaminen.  Taivalkunnan sivusto on ollut hankala päivittää ja ilmeisesti osin siksi se työ on jäänyt vallan tekemättä koko sivuston kymmenvuotisajalta. Nyt uusi sivustopohja on saatu loppuvuodesta julkaisukuntoon ja kyläyhdistys on lupautunut sivuston rakentamiseen ja aineiston tuottamiseen uudistetuille sivuille. Työ otettiin tulevan vuoden 2016 toimintasuunnitelmaan ja puheenjohtaja lupautui hoitamaan työn tulevan vuoden osalta budjettia liiemmin rasittamatta.

Yhdistyksen säännöt kirjaavat yhdeksi tehtäväksi yhteistoiminnan kehittämisen viranhaltijoiden ja eri tahojen kanssa kylän kehittämiseksi ja kyläläisten elinolojen parantamiseksi. Tässä työssä hallitus onnistui loistavasti sekä yhteistyön osalta, että tiedotuksen helpommaksi tekemisessä.

Kyläsuunnitelma

Hallitus antoi kyläsuunnitelman toteuttamisen tehtäväksi työtyhmälle, johon nimettiin Minna Mäkinen, Olli Sorva ja Tomi Teuho-Markkola. Olli Sorva nimettiin ryhmän koollekutsujaksi. Ryhmä kokoontui kolme kertaa 30.1, 2.4, ja 16.4. Palavereissa oli kutsuttuna mukana Pirkanmaan kyläasiamies Marja Vehnämaa. Pohjatieto suunnitelmalle otettiin edellisvuonna pidetystä kyläkyselystä sekä 17.3.2015 pidetystä kyläillasta, jossa kyläläiset ryhmätöinä pohtivat asioita. Ryhmätöiden vetäjänä toimi Marja. Kyläsuunnitelma valmistui ajallaan ja se jaettiin jokaiseen Taivalkuntalaiskotiin. Suunnitelma on jaossa myös kaupungin esitejakopisteissä (kaupungintalo, kirjasto, uimahalli..)

Koska kyläyhdistys oli jo saanut kaupungin elinkeinopuolelta avustusta kotisivuasiassa, niin tähän projektiin ei ollut enää mahdollisuutta saada sieltä erillistukea. Puheenjohtajamme teki yhteydenottoja kaupungin kulttuuripuolelle ja jatkona yhdistyksen nimissä projektitukihakemuksen, koska esitettä voidaan luonnehtia myös pieneksi kotiseutujulkaisuksi. Maaseutumainen kulttuuriympäristö kun on omaleimainen teollisessa Nokian kaupungissa. Saimmekin tukea yli 40% suunnitelman painatuskuluista.  Pirkan kylien maaseutuasiamies teki meille painovalmiin PDF tiedoston. Vaikka kyläsuunnitelmaan ei ollut varsinaisesti budjetoitu rahaa, niin hallitus katsoi järkeväksi tehdä työn ja rahoittaa puuttuvan osan. Taivalkunnan Kylät ry:n tarkoitus ei ole tehdä voittoa, eikä aina voitollisia tilikausiakaan ja lisäksi käteisvaroja on kertynyt huomattavasti käytettäväksi juuri tämän tapaiseen kehittämiseen ja markkinointiin varsinkin lisärahoituksena oivien tilaisuuksien tullen.

Kevään kyläilta

Tuon edellä mainitun ryhmätyön lisäksi 17.3.2015 pidetyssä illassa oli 35-vuotisjuhlallisuutta. Kyläyhdistyksen vuosipäivän kunniaksi kaikki läsnäolijat saivat ilmaisen arpalipun 40,- euron lahjakortin arvontaan ravintola Bufferiin. Arvonnan voitti Eeva-Liisa Hynninen.

Olli Sorva käytti puolituntisen kyläkyselyn 2014 vastauksien esittelyyn. Kaikki vastaukset oli koottu 43-diaiseen PowerPoint- esitykseen kysymyskohtaisesti.

Mukana illassa oli lähes kolmekymmentä henkeä ja tilaisuus koettiin lämminhenkiseksi ja kyläyhteisöä lujittavaksi.

Messut Nokialla

Taivalkunnan kylät ry osallistui Messut Nokialla tapahtumaan 23-24.5.2015 kyläyhdistyksien yhteisosastolla. Osastolla oli esittelijävuorot jaettu Nokian kyläyhdistyksien kesken. Taivalkunnan vuoron hoiti Anja Mattila ja muuna aikana opaste kertoi puheenjohtajamme olevan tavattavissa naapuriosastolla L12. Tekemäämme kyläesitettä jaettiin ja tietoa Taivalkunnasta kerrottiin.

Kevätkarkelot

Kevätpäivä 27.5.2015 oli kaunis ja meillä koululla perinteiset kevätkarkelot. Karkelot järjestettiin Taivalkunnassa toimivien eri yhdistysten yhteisvoimin ja vastuullisena toimijana oli Taivalkunnan Kylät ry. Ohjelmassa oli kasvomaalausta, tikanheittoa, ongintaa lapsille, heppa-ajelua, lapset vastaan aikuiset jalkapallo-ottelu ja mukavaa yhdessäoloa sekä muurinpohjalettuja, makkaraa ja kahvia. Väkeä paikalla oli yli 130 henkeä.

Nuorten asiat

Keväällä 2015 pidettiin koulun rehtorin, Kari Haikosen, myötävaikutuksella lapsille suunnattu kyläkysely. Kouluikäisiltä saatiin vastaukset täysin kattavasti ja vastauksista tehtiin yhteenveto, jonka pohjalta nuorten mielipiteet tulevat huomioiduiksi kylää kehitettäessä. Eri-ikäisten ihmisten keskinäinen yhteistyö sujuu kylällä, mutta vuorovaikutusta halutaan jatkossa lisätä osana kyläviihtyvyyttä.

Julkisuuskuvan rakentaminen

Vuonna 2015 yhtenä painopoistealueena oli kyläyhdistyksen toiminnan avoimuus ja tiedotuksen lisääminen voimakkaasti. Puututtiin myös muihinkin esiin tulleisiin epäkohtiin. Rakennettiin siis yhdistyksen julkisuuskuvaa (brändiä). Tiedotuksesta tuli säännöllistä ja kyläkirjeiden määrää lisättiin sähköpostitse ja postilaatikkojakona. Taivalkunnan kylät ry julkaisi keväällä 2015 Facebook sivunsa. Oltiin yhteydessä kaupungin virkailijoihin ja kehitettiin yhteistyötä median kanssa. Koulu on aina ollut yhteistyökumppanimme ja muutenkin myötämielinen toiminnallemme. Syksyllä vuoden 2016 toimintasuunnitelmaan kirjattiin kotisivu-uudistuksen maaliin saattaminen.

Muistamiset ja stipendit

Kyläyhdistys muisti eläkkeelle siirtyvää opettajaa Kari Haikosta hänen yhteistyökyvystään sekä panoksestaan koulun ja ennen kaikkea kyläläisten sekä aikuisten että lasten hyväksi. Koulun päättäjäistilaisuudessa rehtorille luovutettiin linnunpönttö, jossa on laatta ja kaiverrus: ”Vapaa kuin taivaan lintu” sekä pöntön sisään hankitut ”pesänrakennusaineet”.

Keväällä 2015 Taivalkunnan kylät ry stipendit menivät kouluille jakoon seuraavasti:

Taivalkunnan alakoulu 2 x 30,00eur stipendit saivat musiikin saralta Timi Teuho-Markkola 3lk ja koulutyössä hyvin onnistunut Niklas Tenhunen 6lk

Emäkosken yläkoulu 1 x 50,00 eur stipendin sai paras lähtevä 9.lk Kaisa Kekki 9F

Nokianvirran yläkoulu 1 x 50,00eur stipendin sai paras lähtevä 9.lk Anssi Peuraus 9A

Liikunnan iloa

Taivalkunnan Kylät ry sai järjestetyksi kevätkaudelle 2015 koululle viikoittaiset Kahvakuula ja PhysioPilates-tunnit. Osanottajat maksoivat tuntinsa suoraan yhteistyökumppanillemme Fysio-Ilonanne:lle. Molemmat tunnit olivat suosittuja ja kyläläiset toivoivat, että jatkoakin tunneille saataisiin.

Joululaulut ilta

Taivalkunnan kylät ry järjesti koululla yhteislauluillan 21.12.2015 ja oli sali täynnä väkeä, yhteensä noin 90 henkilöä. Paikalla oli nykyisiä ja entisiä kyläläisiä ja tunnelma oli lämminhenkinen. Kyläyhteisömme on pieni, joten väkeä oli todella kiitettävästi. Laulattajana oli Tomi. Laulujen lomassa oli myös kylän aikamiesten ”tiernapappaesitys”, joka myös osoittautui menestykseksi. Toivottavasti perinne jatkuu tulevina vuosina.

Tulevaisuuden näkymät

Kaiken tämän aktiivisen toiminnan ja kylän kehittämisen teki mahdolliseksi se, että hallitus koostui toiminnallisista ja yhteistyökykyisistä henkilöistä sekä lisäksi kyläläiset olivat kiitettävästi mukana toiminnassa ja rakentamassa yhteishenkeä. Siksi kyläyhdistyksen hallituksen puheenjohtajana ja toimintakertomuksen laatijana Olli Sorva haluaa kiittää kaikkia kyläläisiä siitä, että olemme menossa hyvään suuntaan.

Taivalkunnan Kylät ry hallitus 31.12.2015