Taivalkunnan koululla oli keskiviikkona 27.4.2016 yleisötilaisuus, jossa esiteltiin tiesuunnitelmaluonnoksia. Paikalla oli noin 50 henkilöä ja kaikki yleisökysymyksetkin saivat vastauksen. Vaikka kaikenlaisia leijaavia kulkupelejä on maailmalla suunniteltu, niin ainakin vuosikymmeniä vielä kevytliikenne vaatii maata ja tietä jalkojensa alle. Kevyenliikenteen väylän tarpeellisuus Taivalkunnasta Ristiveräjiin tuli illan monessa puheenvuoroissa korostetusti esille.
Projektipäällikkö Jarkko Peurala ELY-keskukselta kertoi suunnitelman perustuvan tarveselvitykseen. Tällä hetkellä suunnittelualue koetaan turvattomaksi, koska kevyt liikenne joutuu kulkemaan maantietä pitkin ajoneuvoliikenteen seassa. Suunnitelman laatii Ramboll Finland Oy. Tiesuunnitelma valmistuu elokuussa ja rakennussuunnitelma on valmis vuodenvaihteessa. Suunnitelmien pitää olla valmiina ennen kuin rakentamisrahoitusta aikanaan osoitetaan. Ei ELY-keskus tilaisi suunnitelmia ja käyttäisi rahojaan niihin, ellei rakentamistakin olisi tarkoitus tehdä, vaikka aikataulu vielä onkin avoin, oli projektipäällikön näkemys hankkeen etenemisestä.
Väylän rakentamiseksi joudutaan lunastamaan pelto- ja metsämaata ELY-keskuksen toimesta. Kaava-alueella tapahtuva puistoalueen lunastus on kaupungin hommia, vastasi yhdyskuntatekniikan päällikkö Jouni Saranpää Nokian Kaupungilta yleisöltä tulleeseen kysymykseen.
Projektipäällikkö Satu Rajava Rambollilta, esitellessään suunnittelukohdetta, toi esille alueella olevat muinaisjäännökset mm. Kohmalan ja Mattilan kohdalla, jossa suunnitteluvaiheessa teetetään argeologisia kaivauksia. Kevyenliikenteen väylä erotetaan tiestä pääosin välikaistalla, mutta paikoin väylä joudutaan tuomaan tiehen kiinni mm. muinaisalueiden kohdalla, jolloin väylä rakennetaan korotettuna tiehen nähden.
Suunnitelmaa on tehty vasta muutama kuukausi ja nyt on maastomittauksia tehty ja ensimmäinen tiesuunnitelmaluonnos valmis. Ramboll toivoo kirjallisia mielipiteitä 13.5 mennessä kevyen liikenteen järjestelyistä, kulkutarpeista, nykyisistä haitoista ja ongelmista sekä mahdollisista maa-aineksen läjityspaikoista totesi Satu Rajava.
Nokian Veden toimitusjohtaja Ilkka Laukkanen kertoi, että vesi- ja viemäputkia ajatellen maastokartoitus on jo teetetty ja putket tullaan sijoittamaan kevyen liikenteen väylän alle. Tienalitukset ja muut yksityiskohdat neuvotellaan vielä. Tietoisuus tiehankkeesta sai vesiasioiden suunnittelua aikaistettua ja Nokian Vesi tulee kyseisellä suunnittelualueella hoitamaan putket maahan heti kokonaissuunnitelmien valmistuttua.
Matti Tamski Nokian vedestä selvitti liittymismaksujen perusteita ja liittymistapoja verkostoon. Hän lupasi myös, että kaikilta lähellä tätä suunnittelualuetta olevilta kiinteistöiltä tullaan kysymään heidän kiinnostustaan liittyä Nokian Veden verkostoihin. Vesiosuuskunta liittyy kokonaisuutena yhdestä kohtaa runkoverkkoon.
Sähkö- ja telejohtoja sijoitetaan maahan tieremontin yhteydessä, mutta todennäköisesti eri puolelle tietä kuin kevyenliikenteen väylä. Levenevä tiealue vaatii lisää valoa ja koko katuvalaistus tullaan suunnitelma-alueella uusimaan.
Virallisen tiedotusosuuden päätyttyä Taivalkunnan Kyläyhdistys tarjosi kaikille osallistujille munkkikahvit. Kahvittelun lomassa käytiin vilkas keskustelutuokio. Liikenneturvallisuuden parantamista kylän alueella on ajettu jo vuosikaudet. Olemme tyytyväisiä hankkeen etenemiseen totesi kyläyhdistyksen puheenjohtaja Olli Sorva. Se on hienoa, että kaikki tahot ovat nyt mukana ja uskon, että lopputulos on hyvä. Nyt parannetaan lasten, vanhusten ja muidenkin tienkäyttäjien turvallista liikkumista.