Taivalkunnan historiaa
Vesistöt olivat oivallisia kulkuväyliä. Vakituiset asutukset ja ensimmäiset keskukset syntyivät aina vesien varsille. Kuloveden itäpäässä, Penttilän, Lukkilan ja Korvolan kylien tienoilla on ollut ikivanhaa asutusta. Ylistalon ja Kassilan korkeat mäet ja Lukkilan alue ympäristöineen, samoin kuin vastapäinen Korvolan kylä ovat muinaislöydöistä päätellen Suur-Pirkkalan vanhinta asuinaluetta.
Vanha kauppatie Tampereelle ja Pyhäjärvelle kulki Uudestakaupungista asti pitkin Kulovettä. Taivalkunnassa Haapaniemen kylässä oli pysähdyspaikkana kapakka. Yleisiksi maanteiksi myöhemmin parannettujen Etelä-Pirkkalan ja Peräkunnan teiden ohella oli 1760-luvulla merkkittävin paikallistie Nokialta Haapaniemeen ulottuva Taivalkunnantie, jolta haarautuivat sivutiet Viholaan, Tyrkkölään ja Hauroisiin. Suoniemen kyliin ei vielä ollut yhteyttä. Myöskään Nokianvirtaa ei 1700-luvulla päässyt ylittämään hevosajoneuvolla, koska sen yli ei ollut siltaa eikä lauttayhteyttä. Vuonna 1813 joukko Taivalkunnan maanomistajia jätti maaherralle anomuksen, että Taivalkunnan ja Tottijärven kappelin tilat velvoitettaisiin joko rakentamaan silta Emäkosken yli tai, jos tämä osoittautuisi mahdottomaksi, hankkimaan kosken alapuolelle lautta ja palkkaamaan tätä hoitamaan vakinainen lautturi. Taivalkunnassa sijaitsi aikoinaan myös teollisuutta. Kalle Alastalon perustama höyrysaha aloitti toimintansa yksiraamisena v. 1910. Tämä sahalaitos paloi v. 1912, jonka jälkeen rakennettiin uusi kaksiraaminen saha. Sahan yhteyteen oli rakennettu lisäksi laatikkotehdas ja höyrykuivaamo. Sahaan kuului myös kaksi höyläkonetta. Koska saha sijaitsi Nokian virran eteläisellä rannalla, oli valmiin tavaran kuljettaminen rautatielle hankalaa. Sen johdosta sahalle hankittiin ilmarata, jota myöten tavarat kuljetettiin toiselle rannalle lastattaviksi Tampere-Pori-radan pistoraiteella rautatievaunuihin. Tehtailija Alastalo oli kauan suunnitellut myös tiilitehtaan rakentamista sahan yhteyteen. Vuonna 1927 hän perusti ajanmukaisen tiilitehtaan erikoisine tiilenkuljetuskoneineen ja kuivauslaitteineen. Taivalkunnan koulu perustettiin v. 1921 tehdyllä kunnanvaltuuston päätöksellä. Koulutoiminta alkoi tammikuussa 1922 Kassilan talossa. Saman lukukauden aikana ryhdyttiin Kalle Alastalon lahjoittamalle maalle rakentamaan omaa koulutaloa, joka valmistui 31.8.1922. |
Lähteet: |
– Vanhan Pirkkalan historia , Juhani Saarenheimo, Hämeen Kirjapaino Oy 1974 |
– Nokian ja Pirkkalan historia 1865-1993 kirjoittajat: Jussi Koivuniemi, Mervi Kaarninen, Pekka Kaarninen, Forssan Kirjapaino 1994 |
– Nokian Kulttuuriympäristöohjelma 2001 kirjoittajat: Eija Teivas, Annu Tulonen |